Integration mot betalningstjänster

På fakta har vi länge arbetat med att sätta upp olika typer av e-handelslösningar. Vi gjorde vår första integration mot ett betalningssystem 2003 och sedan dess har det blivit många webbplatser med betalningslösningar.

Alla projekt är olika, våra kunders målgrupper ser olika ut, det handlar om olika geografiska marknader, olika typer av slutkunder och många andra krav som kommer upp i ett projekt. Vi har integrerat flera gånger med både Klarna, PayEx och DIBS. Dessa system har alla sina olika fördelar och i slutändan är det såklart våra kunders val och beslut som gäller.

Att sätta upp en e-handelslösning är en utmaning eftersom det inte bara handlar om att koppla ihop webbshop med betalningsväxel. Den verkliga utmaningen kommer när trafiken ska drivas in och när köpfrekvensen / konverteringsgraden ska ökas. Då gäller det att ha tänkt rätt och att ha förenklat köpprocessen så långt som möjligt för slutkunden.

Niklas Dahlstrand, Projektledare